Druskienniki, stary dom zdrojowy, park i pijalnia wód – widok współczesny
Druskienniki na XIX-wiecznym obrazie Napoleona Ordy i Józef Piłsudski z adiutantem, pułkownikiem Marcinem Woyczyńskim, koło mostu nad Rotniczanką w drodze do willi „Poganka” – widok z 1929 roku
Kronikarze podają, że książęta litewscy zbudowali przy ujściu Rotniczanki drewniany zamek, aby powstrzymać najazdy Krzyżaków. Według niemieckiego dziejopisarza, Piotra z Dusburga, ci, pod wodzą wielkiego komtura Henryka von Plotzke przybyli zbrojnie w okolicę dzisiejszych Druskiennik w 1312 roku, szukając zemsty za wyprawę księcia Witenesa na Warmię. Duisburg podaje, że było to w lipcu i, że Krzyżacy zdobyli wówczas, oprócz druskiennickiego, jeszcze dwa zamki na Litwie, których załogi zgładzili, a 700 Litwinów wzięli do niewoli. Tak działo się dawno temu, a jak to się stało, że to nadniemeńskie miasto stało się znanym uzdrowiskiem? Kto tu przyjeżdżał? Jakie są jego nowsze dzieje?
Kiedy dzisiaj wędrujemy żydowskimi śladami miasta, których już prawie nie ma, przypominają się opowieści ludzi, tutaj stawiających opór najeźdźcy, opisy burzonych synagog i domostw. Dawniej żydowska dzielnica w Wilnie obejmowała tereny pomiędzy ulicami Niemiecką, Zawalną a Mickiewicza. Do naszych czasów przetrwało kilka z nich: Gaona, Szklana, czy Końska, a z licznych synagog ocalała zaledwie jedna. Zniszczono żydowskie cmentarze na Antokolu i Rybakach. Wędrówka wąskimi, krętami uliczkami i zaułkami dostarcza wielu wzruszeń. Można zaglądać na ciemne podwórka I przechodzić pod niskimi, kamiennymi łukami domów, w których czas zatrzymał się na moment. Odnosi się wrażenie, że za chwilę wybiegnie za szmacianą […]